Zangeres Taylor Swift haalt een aantal absurde bepalingen uit de contracten die fotografen moeten ondertekenen om haar tour te mogen vastliggen. Fotografen voelden zich afgeperst, en beschuldigden Swift van hypocrisie: eerder trok ze ten strijde tegen vermeende uitbuiting door Apple Music en Spotify.
Even was ze de heldin van de creatieve sector. Hitkanon Taylor Swift pikte het niet langer dat de online muziekindustrie te weinig betaalt aan muzikanten. Daarom trok ze haar oeuvre terug van Spotify, en later ook van Apple Music. De laatste partij bezweek onder de boycot, en veranderde zijn voorwaarden.
Wurgcontract voor wereldtournee
Ondertussen ging haar wereldtournee ‘1889 World Tour’ van start. De contracten die haar organisatie aan fotografen voorlegde, maakten Swift zélf tot een mikpunt van kritiek. Fotografen zouden een foto van haar concerten maar één keer mogen gebruiken, en een deel van het copyright zou bij Taylor’s impresariaat komen te liggen, in plaats van bij de fotograaf.
Veel bepalingen in het oorspronkelijke contract gingen volgens juristen regelrecht in tegen de Amerikaanse grondwet. Vorige maand beschuldigde fotograaf Jason Sheldon de wereldster van hypocrisie. “Leuk als je niet wilt worden uitgebuit, schreeuw het van de daken, ik sta achter je”, schreef Sheldon in een open brief aan Swift. “Maar weet je zeker dat je je niet aan dezelfde praktijken schuldig maakt?”
‘Gratis marketingmateriaal’
Sheldon riep Swift op de contracten te herzien. “Fotografen vragen niet om gratis muziek van jou. Vraag ons dan ook niet om jou van gratis marketingmateriaal te voorzien”. Swift’s woordvoerder gooide het er eerst nog op dat de inhoud van het contract verkeerd werd voorgesteld, maar Sheldon’s pleidooi heeft kennelijk toch indruk gemaakt.
Swift heeft een aantal bepalingen ingeslikt, schrijft Poynter dinsdag. Zo mogen haar mensen niet langer zo nodig met geweld (!) beelden verwijderen uit de camera's van fotojournalisten. Ook geschrapt is de bepaling dat fotografen beelden van haar concerten slechts één keer mochten gebruiken. En, hiep hiep hoera, de naam van de fotograaf wordt nu wél vermeld bij publicatie van de foto.
Bij de onderhandelingen waren 14 nieuwsorganisaties en belangengroepen betrokken.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl